Svar

Berätta om ditt företag? Mitt företag är inom smyckedesign. Vi gör egen designade smycken.
Hur började allt?
Det började med att jag fick en idée och ville göra mina egna smycken eftersom jag aldrig hittar några smycken jag gillar speciellt ofta och avskyr att ha smycken som alla andra har så därför fick jag idéen att göra egna unika smycken. Pratade sedan med min mamma om det och vi bestämmde oss för att starta eget.
Hur fick du ditt företag?
Vi ansökte på skatteverket och bolagsverket.
hur går man till väga för att starta ett eget företag?
Först och främst skall du tänka på vad du verkligen brinner för. Om du älskar att sy kläder - gör det, om du älskar webbdesign - gör det. Sedan ansöker du på skatteverket och bolagsverket .
men ja du har ett riktigt företag alltså som man betalar in skatt och så?
Ja vi skattar en gång i kvartalet, bokföringen gör vi en gång i månaden ungefär.
hur mycket tjänar du ungefär på det?
Det varierar, eftersom att jag är studerande och min mamma har jobb på annat håll. Men småpengar får vi in än så länge.
Vilken "tjänst" använder du dig av när folk ska betala in?
Vi har ingen speciell tjänst än utan man skickar ett mail med sin adress, man får vårt bakkonto nummer sätter in pengarna och sedan när vi sätt pengarna på kontot så skickar vi det omedelbart.
äger du företaget helt själv?
Nej, min kära mamma ärdelägare.
Är det inte svårt?
Jo fast min mamma gör nästan all bokföring osv men det kan vara jobbigt vissa stunder. Annars brinner jag för detta.
Kan inte du berätta lite om ditt företag?
Mitt företag är unikt. Här köper man unika smycken som görs förhand, vi gör smycken precis efter era villkor. Vi är ibland även ute och säljer på marknader för att marknadsföra oss.
Den 20 Feburari skall vi sälja på en kvinnoförening i Borås och vi skall även starta smyckekurser.
kan du inte berätta lite om ditt företag i stora drag?
läs ovan.
vilka tre huvudtips skulle du ge till dom som är intresserade till att starta eget?
Fundera på vad du verkligen vill göra, se till att ha mycket tid och gör något unikt som sticker ut.
vad har du för företag?
Smycke företag.
hur länge har du haft det då?
Mars fyller vi ett år så håll koll för då kommer massa rabatter.
vad är det för företag?
Smyckeföretag.
var det svårt att starta det?
Eftersom vi är två så var det ganska enkelt.
Undrara hur man går tillväga för att starta upp ett eget företag?
Du ansöker på Skatteverket och Bolagsverket.
Ska börja sälja egendesignade kläder - Gud vad kul :)
Hur börjar man, vart vänder man sig osv?
Skatteverket & Bolagsverket.
vad har du för företag och hur jobbar du? Smyckeföretag och eftersom jag är lite av min egna chef har jag egna tider jag jobbar. När jag behöver och känner för det ofast.
vad är det för slags företag du har? Smyckeföretag.
Nja jag är dålig på sånt, men jag kan ju fråga om du tycker att Alliansen gör det lättare att etablera sig som småföretagare eller om det är lättare med Socialdemokrati? Altså när det gäller själva etableringen, kostnader, anställning och export/import etc? - Vi har hållt på så kort tid så vi är inte så insatta. Eftersom min mamma har jobb på sidan om och jag är studernade.

Kommentarer
Postat av: Anonym

mycket inspirerande

2010-01-24 @ 17:30:09
URL: http://moonbell.blogg.se/

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0