sömnparalys.

Igår när mina tjejkompisar var hos mig så började jag och en annan vän till mig prata om sömnparalyser.
Jag har själv aldrig varit med om det på riktigt tror jag mer än en liten sak som hände ibland när jag var liten, men jag tror det bara var vanliga hallucinationer. Men hon hade fått det en gång när hon låg och sov, hon såg någon gå fram och tillbax precis vid sängkanten men när man hamnar i en sömnparalys så kan man varken röra på sig eller göra något ljud så hon bara låg där tills hon somnade. Jag blev så intresserad av detta så jag har kollat vidare idag om fler som haft drömparalys och jag kom på att även Kenza haft en när hon var på kreta vilket även kom på tal igår.
Mer info om drömparalys.
"Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, s.k. hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig. Den förlamning och de hallucinationer man upplever vid sömnparalys, är således delar av REM-sömnen som stannat kvar trots att man redan har vaknat. Ofta känns det som om man inte kan andas, som om man håller på att kvävas.

Sömnparalysen har ofta tolkats av folktron som att ett demoniskt väsen sätter sig på den sovandes bröst, ofta sammankopplat med en känsla av andnöd. I svensk folktro var detta väsen maran, och ordet mardröm betecknade ursprungligen endast ett anfall av sömnparalys, för att senare beteckna alla former av otäcka drömmar. Även detta är en vanlig utveckling i andra språk."

Taget från wikipedia , och detta är verkligen något som skrämmer mig .


Kommentarer
Postat av: LinneaHilje

SV: jag rediskerar mina bilder i ett progra som kallas "picasa". Lätt att ladda hem :D



Vad har du för dig då ?:D

2009-07-07 @ 01:05:18
URL: http://linneahilje.blogg.se/

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0